02 Sep

Start(IT) apmācīs programmēšanas skolotājus

Lai programmēšanas skolotāji varētu pasniegt augstākā līmeņa programmēšanu vidusskolas vecuma skolēniem pēc Skola2030 izstrādātā vidusskolas pilnveides modeļa, 34 skolotāji, tai skaitā 24 pedagogi no reģioniem, uzsākuši bezmaksas mācības inovāciju kvartālā VEFRESH. Tās organizē informācijas tehnoloģiju (IT) izglītības fonds Start(IT), kas ir izstrādājis bezmaksas materiālus datorikas un programmēšanas pamatu apguvei skolās.

“Latvijā programmēšanas skolotāji ir zelta vērtē. Pirmajā apmācību posmā atsaucība no skolotāju puses bija ārkārtīgi liela, kas apliecina skolotāju vēlmi apgūt jaunas iemaņas un pasniegt augstākā līmeņa programmēšanu skolēniem mūsdienīgā veidā. Tāpat aizvien vairāk IT uzņēmumu novērtē mācību lomu un iesaistās sadarbībā. Kopā ir iespējams panākt vislabākos rezultātus. Start(IT) mācības plāno turpināt arī nākamajos gados, lai veidotu spēcīgu progammēšanas skolotāju kopienu,” uzsver Start(IT) vadītāja Evija Goluba.

Skolai ir jābūt interesantai un aizraujošai videi, kurā skolēni var augt un attīstīties, uzskata IT uzņēmuma Emergn finanšu un administratīvais direktors Pēteris Krastiņš. “Mēs nevaram zaudēt nevienu skolēnu, kas nākotnē varētu darīt lielas lietas. Papildus konsekventai skolu tīkla restrukturizācijai un jaunā mācību satura ieviešanai skolās, vēlamies vairāk redzēt domājošus, spējošus saprast kopsakarības, atvērtus jauniešus, vienlaikus ieinteresētus ilgtermiņā dzīvot un strādāt Latvijā – Balvos, Skrundā, Rīgā vai citviet. IT nav atsevišķa izolēta nozare, tā ir visu citu nozaru neatņemama daļa, tāpēc īstenam IT jomas cilvēkam ir plašas intereses. Jāsaprot arī tas, ka ar vidusskolu un augstskolu nekas mācību jomā nebeidzas,” norāda P. Krastiņš.

Programmēšanas augstākā līmeņa mācības turpināsies oktobrī, janvārī un martā, un pēc tām pedagogi iegūs zināšanas apliecinošus sertifikātus. Mācībās skolotāji apskatīs dažādas metodes, neizceļot vienu programmēšanas valodu, bet vairāk izprotot programmēšanas lomu dažādos digitālos servisos un produktos, lai vēlāk izvēlētos piemērotāko programmēšanas valodu. Mācību laikā kompetenti mentori no Skola2030, Accenture, MAK IT, kā arī Latvijas labākie informātikas skolotāji, piemēram, Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas datorzinātņu skolotāja Aija Lūse, mācīs izmantot Github, Trello, VSCode. Darbs notiks, strādājot ar HTML, CSS, Bootstrap, JavaScript. Skolotājiem apmācību laikā būs jārisina praktiski uzdevumi, kā arī jāstrādā komandās.

Mācības ir paredzētas pedagogiem ar priekšzināšanām programmēšanā un tiem, kas potenciāli varētu pasniegt augstākā līmeņa progammēšanu vidusskolas vecuma skolēniem. Mācībās lielāks akcents ir veltīts procesam, kuru uzrauga zinoši mentori, lai skolotājiem būtu vieglāk un saprotamāk pasniegt programmēšanu skolēniem, apskatot dažādas pieejas.

Gadu ilgās apmācības sākās ar trīs dienu intensīvajiem kursiem 26. augusta vakarā, uzreiz pēc IT skolotāju konferences inovāciju kvartālā VEFRESH. Konferenci atklāja  Latvijas izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska, Valsts izglītības satura centra (VISC) vadītājs Guntars Catlaks un Accenture vadītājs Latvijā Maksims Jegorovs. Konferencē uzstājās Accenture Inovāciju studijas Mākslīgā intelekta nodaļas vadītājs Staņislavs Hiļčuks, kvantu datorzinātnieks, Latvijas Universitātes profesors Andris Ambainis, eTwinning koordinators Latvijā Kristaps Auzāns, Rīgas Tehniskās universitātes Datorzinātnes un informācijas tehnoloģiju fakultātes doktorants Ēvalds Urtāns, TechHub līdzdibinātājs Ernests Štāls, vairāku jaunuzņēmumu jeb startup uzņēmumu dibinātāja, Riga TechGirls līdzdibinātāja Anna Andersone, VEFRESH kustības vadītājs Viesturs Celmiņš, Latvijas Dizaina padomes priekšsēdētāja Jeļena Solovjova, Baltic3D.eu īpašnieku pārstāvis Didzis Dejus un citi.

Konferencē vairāki runātāji aicināja skolotājus neaizmirst matemātikas lomu, lai nākotnē sasniegtu vislabākos rezultātus, mācot skolēniem programmēšanu un attīstot viņos spēcīgas matemātikas zināšanas saistošā un mūsdienīgā veidā. Skolotāji tika aicināti izvirzīt interesantus uzdevumus skolēniem, lai jaunieši sava darba rezultātus redzētu pēc iespējas ātrāk, tādējādi raisot interesi tehnoloģijas apgūt padziļinātā veidā. Vairāki konferences runātāji dalījās savā pieredzē un pastāstīja, ka datorspēles viņiem palīdzējušas iepazīt tehnoloģiju pasauli, taču vienlaikus ir svarīgi nepalikt tikai spēlētājam, bet sevi redzēt radītāja jeb izgudrotāja ampluā, lai rastos vēlme programmēt. Tāpat skolotāji tika aicināti meitenēm plašāk izskaidrot tehnoloģiju sniegtās iespējas, kā arī pastāstīt par karjeras iespējām IT nozarē. Palīdzot meitenēm noticēt, ka viņām izdosies, pastāvīgi atgādinot par IT nozīmi, kā arī izvirzot atbilstošus, sasniedzamus, vienlaikus izaicinošus uzdevumus, ir lielāka iespēja, ka aizvien vairāk meiteņu vēlētos apgūt IT iemaņas.

Jau vēstīts, ka 2019./2020.mācību gads ir pasludināts par Tehnoloģiju gadu, un tas ļaus īstenot dažādas ar informācijas tehnoloģijām saistītas aktivitātes skolēniem, pedagogiem un sabiedrībai, tostarp plašus nozares pasākumus un tematiskās nedēļas, tam paredzot Eiropas Sociālā fonda (ESF) 750 tūkst. eiro lielu finansējumu. Savukārt Accenture, papildu esošajiem ziedojumiem, Start(IT) attīstībā ieguldīs 110 tūkst. eiro, lai pilnveidotu datorikas un programmēšanas pamatu apguvi skolās un izveidotu bezmaksas mācību kursus par mākslīgo intelektu, dizaina domāšanu un citām ar IT jomu saistītajām tēmām.

Start(IT) ir sociāls izglītības projekts ar mērķi palielināt Latvijas skolēnu skaitu, kuri padziļināti apgūst IT prasmes. Start(IT) bez maksas piedāvā apgūt datoriku un programmēšanas pamatus portālā www.startit.lv. Start(IT) atbalstītāji ir Accenture, Rīgas Tehniskā universitāte, MAK IT, eazyBI, Emergn, VEFRESH. Start(IT) sadarbības partneri ir VISMA, RIGA COMM, ZZ Dats, Baltic3D.eu, Latvijas Universitāte, Latvijas Informācijas un Komunikācijas tehnoloģijas asociācija, Latvijas Informātikas skolotāju asociācija,  Rīgas Valsts 1. ģimnāzija, Rīgas 22. vidusskola, Skola2030, VISC un Transporta un sakaru institūts.

Share this